Presentació de la sol·licitud de preinscripció
Per accedir a un cicle de formació professional cal formalitzar la sol·licitud de preinscripció encara que es cursin altres ensenyaments en el mateix centre. Aquest tràmit l'ha de fer el tutor/a legal (si l'alumne/a és menor d'edat o no compleix els 18 anys durant l'any en què es presenta la sol·licitud) o l'alumne/a (si és major d'edat o compleix els 18 anys durant aquest any), i es pot fer mitjançant la sol·licitud electrònica o la sol·licitud en suport informàtic.
Si s'opta per la sol·licitud electrònica (es pot fer quan es disposa d'algun tipus d'identificació electrònica, com l'idcat o el DNIe) i l'alumne/a disposa de número identificador RALC, el tràmit de presentació de la sol·licitud acaba amb l'enviament del formulari i no cal presentar cap document identificatiu. La documentació acreditativa dels criteris de prioritat només cal adjuntar-la, en el mateix formulari de preinscripció degudament escanejades o fotografiades i en el termini establert, només si no s'ha pogut validar electrònicament.
Si la sol·licitud s'ha tramès mitjançant el suport informàtic disponible al web del Departament d'Ensenyament, cal enviar les dades a través d'aquesta eina informàtica dins el termini previst per a la presentació de sol·licituds. Les dedes identificatives i acreditatives que no s'hagin pogut validar electrònicament s'hauran d'adjuntar en el mateix formulari de preinscripció degudament escanejades o fotografiades en el termini establert.
Enllaç per a la presentació de sol·licituds
Preinscripció (web de la Generalitat on hi trobareu tota la informació)
Calendari de preinscripció i matrícula
- Oferta inicial de places: 22 de maig de 2025.
- Període de presentació de sol·licituds: del 23 al 29 de maig de 2025, ambdós inclosos. Es pot presentar la documentació fins al 30 de maig de 2025.
- Publicació de la llista de sol·licituds de preinscripció al centre amb la puntuació provisional: 27 de juny de 2025.
- Termini per presentar una reclamació: del 27 de juny al 2 de juliol de 2025, utilitzant l'eina electrònica per adjuntar les reclamacions.
- Sorteig del número de desempat: 4 de juliol de 2025, a les 11 h.
- Publicació de la llista de sol·licituds de preinscripció al centre amb la puntuació un cop resoltes les reclamacions: 7 de juliol de 2025.
- Publicació de l'oferta final de places: 10 de juliol de 2025.
- Publicació de places assignades de la primera tanda, amb indicació del número de petició atesa: 10 de juliol de 2025.
- De l'11 al 14 de juliol de 2025: confirma la matrícula o renúncia a la plaça assignada
- En aquest període pots:
- Confirmar la matrícula en línea si tens assignada la teva primera opció, o
- Renunciar a la plaça assignada
- Has de tenir en compte que si renuncies o no fas la confirmació de matrícula en línia, perdràs la plaça assignada i quedaràs exclòs del procés. Tot i haver confirmat la matrícula en línia has de completar la matrícula adreçant-te al centre assignat.
- Publicació de places assignades de la segona tanda, amb indicació del número de petició atesa: 18 de juliol de 2025.
- 21 i 22 de juliol de 2025: confirma la matrícula o renúncia a la plaça assignada
- En aquest període pots:
- Confirmar la matrícula en línea si acceptes la plaça assignada en la segona tanda d'assignació, o
- Renunciar a la plaça assignada, o
- Indicar que vols participar en la tercera tanda per tal de millorar l'assignació obtiguda en la segona tanda. Si no obtens una millor assignació en la tercera tanda, tindràs garantida la plaça assignada en aquesta segona tanda.
- Has de tenir en compte que si renuncies, no fas la confirmació de matrícula en línia o no indiques que vols participar en la tercera tanda, perdràs la plaça assignada i quedaràs exclòs del procés. Tot i haver confirmat la matrícula en línia has de completar la matrícula adreçant-te al centre assignat.
- Publicació de places assignades de la tercera tanda, amb indicació del número de petició atesa: 29 de juliol de 2025.
- De l'30 al 31 de juliol de 2025: confirma la matrícula o renúncia a la plaça assignada
- En aquest període pots:
- Confirmar la matrícula en línea si tens assignada una plaça en la tercera tanda d'assignació, o
- Renunciar a la plaça assignada.
- Has de tenir en compte que si no fas la confirmació de matrícula en línia, perdràs la plaça assignada i quedaràs exclòs del procés. Tot i haver confirmat la matrícula en línia has de completar la matrícula adreçant-te al centre assignat.
Matrícula
- De l'11 al 23 de juliol de 2025: període per completar la matrícula al centre (primera tanda)
- si t'han assignat la primera opció en la primera tanda d'assignació i has confirmat la matrícula en línia.
- De l'21 al 23 de juliol de 2025: període per completar la matrícula al centre (segona tanda)
- si has confirmat la matrícula en línia de la plaça assignada en la segona tanda d'assignació.
- De l'1 al 4 de setembre de 2025: període per completar la matrícula al centre ( tanda)
- si has confirmat la matrícula en línia de la plaça assignada en la tercera tanda d'assignació o si vas obtenir plaça en la segona tanda d'assignació però vas indicar que volies participar en la tercera tanda per tal de millorar l'assignació obtinguda i no ha estat el cas.
Important: has de tenir en compte que si no fas la confirmació de matrícula en línia i no completes la matrícula adreçant-te al centre educatiu, perdràs la plaça assignada i quedararàs exclòs/osa del procés.
Documentació identificativa
- Si s'ha presentat la sol·licitud mitjançant el formulari electrònic i s'ha indicat el número identificador de RALC de l'alumne/a, no cal presentar cap documentació identificativa.
Si l'alumne/a no té número identificador de RALC, perquè no ha estat escolaritzat a Catalunya des del curs 2015-2016, cal adjuntar, en el cas que l'alumne sigui menor d'edat, el llibre de família o altres documents relatius a la filiació o si està en situació d'acolliment en família o institució, la resolució d'acolliment del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.
També cal adjuntar el document d'identitat de l'alumne/a i/o dels progenitors o tutor/a, si s'han identificat amb el passaport o el document d'identitat d'un país membre de la Unió Europea. Si s'han identificat amb el DNI o el NIE només cal adjuntar-lo si no s'han pogut validar les dades per consulta interadministrativa i així ho indica el resguard de presentació de la sol·licitud.
Si l'alumne es major d'edat només cal aportar la documentació acreditativa de la identitat de l'alumne/a en el mateixos casos establerts en el paràgraf anterior.
- Si s'ha presentat la sol·licitud mitjançant el formulari en suport informàtic, cal adjuntar-hi la documentació següent:
Si l'alumne/a és major d'edat o fa els 18 anys durant l'any 2025:
-El DNI, el NIE, el passaport o el document d'identitat d'un país membre de la Unió Europea de l'alumne/a, als efectes de la validació de la identitat.
Si l'alumne/a és menor d'edat i no fa els 18 anys durant l'any 2025:
- El DNI, el NIE, el passaport o el document d'identitat d'un país membre de la Unió Europea de la persona sol·licitant (progenitors o tutor/a o guardador/a de fet), als efectes de la validació de la identitat.
- El document d'identitat de l'alumne/a si s'ha identificat amb el passaport o el document d'identitat d'un país membre de la Unió Europea. Si s'ha identificat amb el DNI o el NIE només cal adjuntar-lo si no s'han pogut validar les dades per consulta interadministrativa i així ho indica el resguard de presentació de la sol·licitud.
- El llibre de família o altres documents relatius a la filiació. Si està en situació d'acolliment en família o institució, la resolució d'acolliment del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.
Assignació i criteris de prioritat
Les sol·licituds s'ordenen segons les diferents vies d'accés als cicles (estudis o curs que permeten l'accés) i, dins de cada via, per les prioritats específiques, si n'hi ha, després segons la qualificació mitjana dels estudis o el curs o de la prova d'accés, i finalment per l'ordre en què l'alumne/a ha definit els cicles en la sol·licitud.
Segons la via d'accés es fan les següents reserves de places:
- Per als alumnes que accedeixen per la via de l'ESO i tècnic/a de grau bàsic es fa una reserva del 80 % de les places, en què són prioritàries les sol·licituds de les persones que han acabat els estudis els cursos 2022-23, 2023-24 i 2024-5, respecte de les persones que els han acabat en anys anteriors.
- Per als alumnes que accedeixen per la via de la prova d'accés o que tenen l'exempció total d'aquesta prova, el curs específic d'accés o que tenen altres titulacions que en permeten l'accés, es fa una reserva de places del 15 %. També els alumnes dels programes de formació i inserció (PFI) que han participat en les proves d'accés i les han superat o han obtingut l'exempció d'aquestes.
- Per als alumnes que accedeixen per la via de títol de tècnic/a o tècnic/a superior, es fa una reserva de places del 5 %.
- Per als alumnes que accedeixen per la via del certificat de professionalitat, s'assignen fins a un 5 % de l'oferta de places. Per aquesta via accedeixen els alumnes que han obtingut un o diversos certificats de professionalitat integrats en el cicle formatiu al qual es demana accedir. Aquestes assignacions no ocupen places de l'oferta ordinària, ja que els alumnes es matriculen parcialment dels mòduls professionals que els manquin per obtenir el títol de tècnic/a.
Per desfer les situacions d'empat després de l'aplicació de tots els criteris, s'aplica el resultat del sorteig. Si per alguna de les vies d'accés no s'ocupen totes les places reservades corresponents, les vacants es reparteixen a la resta de les vies de forma proporcional.
Documentació acreditativa
Certificació de la qualificació mitjana dels estudis o del curs que permet l'accés a aquests ensenyaments o de la qualificació de la prova d'accés.
Consideracions a tenir en compte:
- Si en la certificació acadèmica al·legada dels estudis que donen dret a l'accés la qualificació mitjana és qualitativa, s'aplica la taula de conversió. Si la qualificació de la prova d'accés no és numèrica, es considera que és un 5.
- Alumnes que han cursat l'ESO en un centre ordinari, es té en compte la qualificació mitjana de tercer i quart d'ESO.
- En el cas dels alumnes que han finalitzat l'ESO a Catalunya a partir del curs 2017-2018 o que estan cursant quart d'ESO actualment a Catalunya, no cal presentar cap certificat de la qualificació mitjana de l'expedient, ja que s'obté de les bases de dades del Departament d'Educació i es mostra en la llista de sol·licituds de preinscripció al centre amb la puntuació provisional.
- En el cas d'estudis d'ESO anteriors al curs 2017-2018, cal presentar la certificació acadèmica de la qualificació mitjana numèrica de l'etapa, o bé, en el cas d'estudis antics, l'original i una fotocòpia de la pàgina 27 del llibre d'escolaritat d'ensenyament bàsica, si hi apareix la qualificació mitjana de l'etapa en forma numèrica.
- Els alumnes que al·leguen un estudi estranger homologat a Catalunya des de l'any 2016 no cal que presentin cap document. La qualificació s'obté de l'aplicació de gestió d'homologacions. Només si no es mostra a la llista de barem provisional, s'ha de presentar la credencial dins el període de reclamacions.
- La resta d'alumnes que al·leguen un estudi estranger han de presentar la credencial d'homologació amb la qualificació; si no hi consta o bé no s'ha resolt encara l'homologació, poden demanar el càlcul de la qualificació mitjana al Departament d'Educació; si no es demana o no es pot calcular dins el termini, es considera que és un 5.
- Si la prova d'accés s'ha superat en convocatòries de la Generalitat de Catalunya a partir de l'any 2011 no cal presentar-ne el certificat perquè la qualificació s'obté de l'aplicació de gestió de proves del Departament d'Educació i es mostra en la llista de sol·licituds de preinscripció al centre amb el barem provisional; si no s'ha pogut obtenir, es pot acreditar la superació de la prova documentalment fins al final del període de reclamació a la llista de sol·licituds de preinscripció al centre amb el barem provisional.
- Les persones que han superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys l'any actual han de presentar una còpia impresa de la consulta dels resultats a través del web corresponent (en el moment de la matrícula cal presentar al centre el certificat de superació de la prova). En el moment de la matrícula cal presentar al centre el certificat de superació de la prova.